Hoe vraag ik een DigiD aan vanuit het buitenland?

Woont u in het buitenland? En heeft u de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kunt u een DigiD aanvragen. Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken.

Om een DigiD aan te vragen in het buitenland, moet u in bezit zijn van:

  • Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
  • geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs)
  • burgerservicenummer (BSN)
  • inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) (u heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag)
  • mobiele telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
  • e-mailadres

Activatiecode via videobellen

Heeft u het aanvraagformulier ingevuld? Dan ontvangt u een baliecode per sms en e-mail. U kunt vervolgens uw activatiecode ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd

Langskomen bij een balie

Kunt u niet videobellen? Dan kunt u met uw baliecode binnen 30 dagen uw brief met DigiD-activeringscode ophalen bij een van de DigiD-balies.

Let op, niet elk land heeft een DigiD-balie. Ook kan de wachttijd voor een afspraak bij sommige balies langer duren dan dat uw baliecode geldig is (30 dagen). Maak daarom eerst een afspraak bij de balie van uw keuze voordat u uw aanvraag voor een DigiD-account doet. 

Neem het volgende mee naar de balie:

  • baliecode (u heeft deze ontvangen per sms en per e-mail)
  • paspoort of identiteitskaart van een EER-land (waarvan u het documentnummer hebt ingevuld op uw aanvraag)
  • burgerservicenummer

Ik woon in het buitenland en ontvang AOW

Dan hoeft u niet langs een balie. Vraag uw DigiD aan via de Sociale Verzekeringsbank. U ontvangt de brief met uw DigiD activeringscode op uw adres in het buitenland.