Wanneer moet ik me inschrijven bij een Nederlandse gemeente?

Gaat u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Bijvoorbeeld als u vanuit het buitenland terugkeert naar Nederland of als u voor het eerst in Nederland gaat wonen. Dan moet u zich inschrijven bij de Nederlandse gemeente waar u gaat wonen. Uw gegevens worden dan opgenomen of bijgewerkt in de Basisregistratie Personen (BRP).

Binnen 5 dagen na aankomst

U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Bij uw inschrijving moet u vaak verschillende documenten inleveren, bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte. Informeer bij de gemeente welke documenten u nodig heeft.

Afspraak maken

Neem ruim van tevoren contact op met de gemeente waar u zich wilt inschrijven. In de meeste gevallen moet u een afspraak maken.

Partner en/of kinderen inschrijven

Heeft u een partner en/of kinderen die ook naar Nederland zijn gekomen? Dan moeten zij zich ook inschrijven en persoonlijk aanwezig zijn bij de gemeente, met een geldig identiteitsbewijs. Informeer bij de gemeente welke documenten u nog meer nodig heeft.

Basisregistratie Personen (BRP)

Als u zich inschrijft bij een Nederlandse gemeente komen uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) te staan. U wordt dan geregistreerd als ingezetene. Als u al in de BRP stond als niet-ingezetene, dan worden uw gegevens bijgewerkt.

Burgerservicenummer (BSN)

Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN) als u dat nog niet had. Heeft u al een burgerservicenummer? Dan is dit nummer nog steeds geldig. Een burgerservicenummer heeft u nodig voor uw contact met de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. Ook kunt u hiermee een DigiD aanvragen.

Korter dan 4 maanden?

Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland, bijvoorbeeld om te werken of te studeren?
Schrijf u dan in bij 1 van de 19 gemeenten met een RNI-loket