Uittreksel RNI aanvragen per post of online
Staat u ingeschreven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI)? Dan kunt u een uittreksel RNI aanvragen. U vraagt dit uittreksel online of per post aan bij een van de 19 RNI-loketten in Nederland.
Wat zijn de kosten van een uittreksel?
Let op: De kosten voor het aanvragen van een uittreksel verschillen per RNI-loket
Welk uittreksel heb ik nodig?
Er zijn verschillende soorten RNI-uittreksels. Welk uittreksel u nodig heeft hangt af van waar u deze voor wil gebruiken. U kunt een RNI-uittreksel bijvoorbeeld nodig hebben als een bewijs van uitschrijving. Het RNI-loket kan u infomeren welk uittreksel u nodig heeft.
Voorbeelden van RNI-uittreksels:
- Standaarduittreksel met burgerservicenummer (BSN)
- Uittreksel met adres en historische adresgegevens (vanaf 1994)
- Internationaal uittreksel met burgerlijke staat en nationaliteit (beschikbaar in verschillende talen)
Uittreksel aanvragen
U kunt het RNI-uittreksel aanvragen bij een van de 19 gemeenten met een RNI-loket in Nederland. Afhankelijk van de gemeente doet u de aanvraag online, per email of per brief.
Hoe ontvang ik mijn aangevraagde uittreksel?
Het uittreksel wordt altijd per post opgestuurd naar het adres in het buitenland waarmee u geregistreerd staat in de RNI.
Wanneer ontvang ik mijn aangevraagde uittreksel?
Het uittreksel wordt binnen 3 weken na uw aanvraag verstuurd. Hoelang de post erover doet, verschilt per land.
Ophalen in Nederland
Als u in Nederland bent, kunt u het uittreksel ophalen bij een van de 19 RNI-loketten. Mogelijk moet u daarvoor wel een afspraak maken.
Iemand machtigen voor het ophalen van mijn uittreksel
U kunt ook iemand machtigen om het uittreksel voor u op te halen. Neem hiervoor contact op met een van de RNI-loketten.
De belastingadviseur bij emigreren, pensioen en overheidszaken
Bron: belastingdienst.nl