Een uittreksel uit de Registratie Niet-Ingezetenen aanvragen

Uittreksel RNI aanvragen per post of online

Staat u ingeschreven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI)? Dan kunt u een uittreksel RNI aanvragen. U vraagt dit uittreksel online of per post aan bij een van de 19 RNI-loketten in Nederland.

Wat zijn de kosten van een uittreksel?

Let op: De kosten voor het aanvragen van een uittreksel verschillen per RNI-loket

Welk uittreksel heb ik nodig?

Er zijn verschillende soorten RNI-uittreksels. Welk uittreksel u nodig heeft hangt af van waar u deze voor wil gebruiken. U kunt een RNI-uittreksel bijvoorbeeld nodig hebben als een bewijs van uitschrijving. Het RNI-loket kan u infomeren welk uittreksel u nodig heeft.

Voorbeelden van RNI-uittreksels:

  • Standaarduittreksel met burgerservicenummer (BSN)
  • Uittreksel met adres en historische adresgegevens (vanaf 1994)
  • Internationaal uittreksel met burgerlijke staat en nationaliteit (beschikbaar in verschillende talen)

Uittreksel aanvragen

U kunt het RNI-uittreksel aanvragen bij een van de 19 gemeenten met een RNI-loket in Nederland. Afhankelijk van de gemeente doet u de aanvraag online, per email of per brief.

Hoe ontvang ik mijn aangevraagde uittreksel?

Het uittreksel wordt altijd per post opgestuurd naar het adres in het buitenland waarmee u geregistreerd staat in de RNI.

Wanneer ontvang ik mijn aangevraagde uittreksel?

Het uittreksel wordt binnen 3 weken na uw aanvraag verstuurd. Hoelang de post erover doet, verschilt per land.

Ophalen in Nederland

Als u in Nederland bent, kunt u het uittreksel ophalen bij een van de 19 RNI-loketten. Mogelijk moet u daarvoor wel een afspraak maken.

Iemand machtigen voor het ophalen van mijn uittreksel

U kunt ook iemand machtigen om het uittreksel voor u op te halen. Neem hiervoor contact op met een van de RNI-loketten.

logo Bab - Belastingadvies buitenland

De belastingadviseur bij emigreren, pensioen en overheidszaken

Bron: belastingdienst.nl

You cannot copy content

Scroll naar boven