Oriëntatiegesprek
Migreren van of naar het buitenland
Wanneer u van of naar het buitenland verhuist, moet u een aantal belangrijke zaken in Nederland op orde hebben. Een orientatiegesprek met Bab maakt uw migratie tot een succes.
Uw situatie is uniek
Bab begrijpt dat ieder persoon anders is en dat geldt ook voor uw situatie. Tijdens het oriëntatiegesprek gaat uw adviseur met u op zoek naar vragen en onderwerpen die op uw migratie van toepassing zijn. Op die manier zult u niets vergeten en hoeft u niet langer tijd in zaken te steken die geen betrekking op u hebben.
Over het oriëntatiegesprek
Tijdens het gesprek ontvangt u advies rondom uw vertrek vanuit of naar Nederland, zodat u niet voor vervelende verrassingen komt te staan wanneer u terug gaat.
De adviseur stelt u een aantal vragen om te bepalen welke onderwerpen op uw situatie van toepassing zijn. Zaken als belasting, pensioen, en overheid komen aan bod.
Aan de hand van deze informatie maakt u een checklist met de onderwerpen die op u van toepassing zijn. Deze gebruikt u om uw migratieproces vanuit of (terug) naar Nederland op de juiste manier te laten verlopen.
Tijdens het gesprek komt veel op u af. U doet er goed aan om pen en papier klaar te leggen om aantekeningen te maken.
Hoelang duurt het gesprek?
De duur van het gesprek is afhankelijk van de vragen die u heeft gesteld in de offerte. Houd er rekening mee dat het gesprek tenminste 30 minuten tot een uur kan duren.
Welke vragen worden tijdens het gesprek beantwoord?
Naast de oriëntatie en het maken van de checklist krijgt u een aantal adviezen mee die regelmatig over het hoofd worden gezien. Ook zal Bab een aantal vragen beantwoorden die in het basisgesprek thuis horen. Had u aan de offerte een aantal vragen gekoppeld, dan worden deze tijdens het gesprek meegenomen.
Let op! (Nieuwe) vragen die buiten het basispakket of de offerte vallen, zullen tijdens het gesprek niet beantwoord worden. Hiervoor kunt u een nieuwe offerte laten opmaken. Lees meer onder de titel ‘Aanvraag van de offerte en prijsbepaling‘
Na het oriëntatiegesprek
Tijdens het gesprek heeft u een checklist gemaakt met de belangrijkste onderwerpen en vragen die op uw migratie vanuit of naar Nederland van toepassing zijn. Een aantal van deze onderwerpen zullen samenvloeien met het land waar u naar toe vertrekt of vandaan komt.
Het is belangrijk om deze kennis met uw migratie- of belastingadviseur in het betreffende land te bespreken. Zo kunt u zichzelf ervan verzekeren dat de zaken van beide landen aansluiten en goed geregeld zijn.
Aan de hand van de checklist die u met uw adviseur hebt samengesteld, zult u veel zelf kunnen regelen. Maar voor een aantal zaken is wetskennis en juiste interpretatie nodig. Vooral wanneer het op de belastingaangifte over het migratiejaar aankomt, kan het een ingewikkelde zaak zijn. Komt u er niet helemaal uit, dan staat Bab natuurlijk altijd voor u klaar.
Aanvraag van de offerte en prijsbepaling
In het basisgesprek zult u al veel informatie krijgen. Maar wilt u het meeste uit de oriëntatie halen, dan doet u er goed aan om al uw belangrijke vragen aan de offerte te koppelen.
Iedere situatie is uniek. Bovendien zijn wetten en afspraken tussen landen continu in verandering. Daarom is het belangrijk dat Bab voor het beantwoorden van uw vragen grondig naslagwerk doet. Zo weet u zeker dat u ‘up to date’ en goed geïnformeerd bent.
De prijs van de offerte voor het oriëntatiegesprek wordt bepaald aan de hand van de soort vragen die u tijdens het gesprek beantwoord wilt hebben. Vragen die buiten het oriëntatiegesprek vallen en niet in de offerte zijn meegerekend, zullen tijdens het gesprek niet beantwoord worden. Hiervoor zult u een nieuwe offerte moeten aanvragen.
Informatie over de belafspraak
Zodra de factuur betaald is, plant Bab een afspraak met u in. Vervolgens wordt u op het aangegeven tijdstip door de adviseur gebeld.
U heeft een Europees telefoonnummer
Wanneer u gebruik maakt van een Europees telefoonnummer, brengt Bab geen extra administratiekosten in rekening.
U heeft geen Europees telefoonnummer
Maakt u gebruik van een niet Europees telefoonnummer, dan biedt Bab een aan uw telefoonnummer gekoppeld alternatief. In alle andere gevallen worden er extra belkosten in rekening gebracht.
Belafspraak verzetten
U kunt 1 keer kosteloos een belafspraak verzetten. De voorwaarde is dat u ten minste 48 uur van te voren Bab hierover hebt ingelicht. Dit kunt u doen via info@belastingadviesbuitenland.nl
Niet nakomen van de belafspraak
Bij niet tijdig verzetten of nakomen van de belafspraak, worden er administratiekosten in rekening gebracht. Pas na betaling van deze factuur kan er een nieuwe afspraak worden ingepland.
Meer informatie over de offerte, betalingen en belafspraken vindt u onder ‘FAQ‘ op de website van Bab – belastingaviesbuitenland.nl